lördag 24 december 2011

Madame Tussauds i London

Mr Hitchcock
Jag smet iväg från julstressen några dagar till London i år!
Var mycket skönt kan jag intyga! Från minusgrader och snö i Luleå så kom jag till 6-12 grader med sol och halvt gröna gräsmattor! Så klart var det kyligt, men inte jämfört med hemma! Jag åkte i syfte att kombinera nytta med nöjje, så delvis var jag på engelska teatrar, men passade även på att stryka Madame Tussauds från min bucket list.
Jag var rätt förberedd att det skulle vara turistigt och hade inte så höga förhoppningar, men tänkte att det skulle vara kul i rent studiesyfte se alla dockor på nära håll.
Men måste säga att jag blev possessivt överraskad, även om det var jobbiga turister som juckade mot kändisarna "på den röda mattan" så var själva utställningarna mycket fina! Självklart blev

jag extra förtjust i skräckkabinetten och "den mekaniska historiska åkturen", som var väldigt visuell. Dock blev jag väldigt besviken på museumshopen!!! Hade hoppas på höguplösta bilder, kanske någon bok eller DVD om hur de gjort dockorna eller liknande, men i shopen fans bara krims krams som finns i vilken annan turistshop som helst, och innehöll saker som inte hade ett dugg med Madame Tussauds att göra.......................
Nå väl, trotts det kan jag ändå rekommendera Madame Tussauds, så länge man inte har allt för höga förväntningar. Kostade ca 300 svenska riksdaler, och man var road i ca 1½-2 timmar, och jag tycker ändå man fick ganska mycket för pengarna jämfört med andra museum!

Hur många tror ni antar denna pose så fort de fotas med denna master bjässe? Jag gissar på JÄVLIGT många...
Alla dockor är gjorda efter "originalets" exakta storleksmått, vilket gjorde att jag kände mig ganska liten både jämfört med Ali och Arnold och andra kändis-bjässar
!
....men till slut hittade jag någon enligt mina mått.. say no more say no more;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar