fredag 16 september 2011

Hundkex eller moralkaka

... Hundstölder blir allt vanligare står det i tidningen, uppmaningar skallar ofta om försiktighet och uppsyn över sina husdjur genom Facebook och kedjebrev sprids om olika ligor som själ och säljer hudar på svarta marknaden. Jag säger så här, var rädd om era hundar, ha uppsikt och lämna dem  inte ensamma utanför butiker och löst utomhus, men hjälp även till att motverka svarta marknaden genom att inte köpa papperslösa oregistrerade hundar på internet, och anmäl om ni misstänker att sådana affärer äger rum! För när det kommer till svart marknad för alla sorters djur, så skulle det inte existera om det faktiskt inte lönade sig!!! Alla har ett ansvar att inte stödja dem som går under lagen då det både kommer till djurhållning, tjuvjakt och stöldgods.

Ni kanske minns när Paris Hilton för första gången sprang omkring i alla medier med en stackars uppklädd Chihuahua i handväskan så skulle helt plötsligt alla tonårstjejer världen över ha en, Luleå var inget undantag.... Jag hade två bekanta som jag blev osams med eftersom båda skaffade var sin liten hund från var sin blocketannons. Istället för att de betalade 10000-15000:- hos en kärleksfull kennel eller hemmiljö där hunden är registrerad, veterinärbesiktad, försäkrad ...Så tog de istället en papperslös valp i en papperslåda på en fotbollsplan utav en man som knappt pratade svenska för 5000-7000:-. Ena hade mask och den andra var nervös och darrade alltid som ett asplöv...men vad spelade det för roll, nu hade de juh varsin efterlängtade älskade husdjurassocierar!?

Jag menar så klart inte att peka finger, och jag vet att mina kamrater och att många personer har gott omdöme...Men jag kan tycka att i ilskan mot dem som stjäl djur, eller föder upp och importerar dem under odrägliga förhållanden så glömmer man ibland bort att lika mycket skuld borde riktas mot dem som ser alla tecknen, men köper djuren ändå.
Har man inte råd eller är beredd att betala en veterinärbesiktad, försäkrad eller registrerad hund från ett gott hem (oavsett renras eller blandras) så skall man helt enkelt inte ha hund! Det är min åsikt i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar