söndag 11 september 2011

Stolt Fruktluktare!

..."det här är ingen byamarknad" och liknande kommentarer som blandas med tysta anklagande blickar och suckningar kommer ibland flygande från passerande medkonsumerare  då jag står vid fruktdisken för att hitta fina frukter.... Men jag måste ändå få säga att jag är en stolt fruktluktare! Hur skall man annars veta om frukten är bra? Varför spendera riksdaler om man inte vet om man köper grisen i säcken? Hur kommer det sig att svenska konsumenter tycker att det är "pinsamt" att ställa krav på produkter som säljs? Överlag på svenska marknaden verkar det som att det råder en kvalitétabu och att man är "besvärlig" om man förväntar sig bra servis och prisvärda produkter.

Vem hjälper du om du inte klagar på den rosa kycklingen på restaurangtallriken eller den dåliga butikservisen? Du hjälper garanterat inte dig själv att få det du vill ha, samtidigt som du inte heller hjälper säljaren att inse att de måste höja sin standard! Har man varit utomlands och handlat bland säljare som ger allt och kan förlora allt om de gör sina kunder besvikna så är det som att få en käftsmäll då man går in på tex Luleås H&M där de tugummituggande parfymstinkande flickorna suckar och himlar med ögonen för att man stört dem i sitt privata sicksnack med sin kollega för att man vill ställa en fråga om någon av deras produkter.
Visst...man kanske inte skall jämföra, utomlands är det ofta familjeförteag som lever på drix och på att nöjda kunder handlar av just dom och är villiga att komma åter. Här i Sverige jobbar man för en kedja där man struntar i om tex H&M går i vinst eller inte, så länge man får ut sin lön varje månad. Men varför skall surkajjor få jobba, och dålig mat säljas, då det finns så många trevliga arbetslösa människor som är villiga att göra sitt bästa? Självklart är det ett i-lands problem om jag får mitt kaffe serverat av en glad eller otrevlig servitris...men varför rycker vi allt för ofta bara på axlarna och tycker att det är ok?

Men nu spinner jag iväg... det var juh frukt jag skulle prata om... Jag kommer förövrigt fortsätta vända och vrida på äpplena och bara vilja de finaste, lukta på persikorna för att se om de är mogna och söta, jag kommer föra vattenmelonen mot örat och trumma på den som en bongotrumma för att höra om den är redo att slukas helt utan att skämmas! Jag dömer inte de som bara skyfflar de 10 första äpplena i sin kasse, även om jag som matälskare kan tycka att det är lite själlöst....men ibland undrar jag om folk gör så för att de inte vet bättre, om det är bristen på ork, eller om det är så att vi har det för bra så att 10 smaklösa äpplen är ingen förlust om de bara sedan hamnar i komposten...eller om de bara har glömt sina 5 sinnen (lukt, hörsel, känsel, smak,syn) i detta i-lands konsumentsamhälle.


Nå väl kamrater, tills nästa gång, välj bara dom finaste frukterna!

2 kommentarer:

  1. Jag måste oxå börja lukta ;)

    SvaraRadera
  2. Ja! Mer fruktluktning åt folket:D
    ...de som inte luktar är lite som de som slänger i sig maten utan att smaka eller tugga...eller de som lagar mat och kryddar utan att smaka av... Tycker man gott kan använda sig till fullo av sina sinnen och njuuuuta så gott det går och tillåta sig vara lite kräsen;)

    SvaraRadera